#secondhand vs #thrifthaul. Mennyire fenntartható a használtruha vásárlás? És hogyan lehetne (még) fenntarthatóbb?
Természetesen ez a kérdés közel sem olyan egyszerű, mint talán első pillantásra gondolnánk.
Az egykor nevetséges stigmaként kezelt #secondhand vásárlás most a millenáris és Z generációk körében divatos és tudatos választássá vált. Főként a használtruha vásárlás kincskeresés élménye, és a környezetvédelmi aspektusok vezettek a secondhand vásárlás kiemelkedő népszerűségéhez.
A használtruha piac tehát virágkorát éli, a Forbes cikke szerint a méltán népszerű Vinted egy év alatt 15 millió új növelte felhasználóinak számát. Az amerikai, a Vintedhez hasonló online secondhand ruhák értékesítésével is foglalkozó thredUP becslése alapján 2027-ig a globális secondhand-ruhapiac megduplázódása várható. Kutatásaik eredményeképp azt is jósolják, hogy 2024 végére a teljes ruházati piac 10 százalékát teszik majd ki a másodkézből származó ruhák, cipők és egyéb divatcikkek.
De vajon a használtruhák vásárlása valóban fenntartható? Járjunk utána.
Ez lehet az az előny, ami a legtöbb fogyasztónak talán elsőre eszébe jut. Ha egy használt, de jó állapotú ruha vagy cipő új életet kap, új tulajdonoshoz kerül ahelyett, hogy a szemétben végezné, az valóban csökkenti a hulladékot. Legalábbis egy időre, hiszen egyetlen ruhadarab vagy tárgy sem tart örökké.
Ezt a brutális mennyiséget még elképzelni is nehéz, de ez a súly megfelel majdnem 133.000 átlagos Kék Bálna súlyának. A használtruha vásárlás meghosszabbítja ezeknek a ruháknak az élettartamát, csökkentve az adott időben a szemétben lévő textilhulladék mennyiségét.
A használtruhák vásárlásával elkerülhető az új ruhadarabok gyártásának sokszor igencsak környezetszennyező folyamata. A ThredUp jelentése szerint,
Ezek a számok remekül mutatják, hogy bár egyéni szinten egyszer másképp dönteni apróságnak tűnhet, azonban globálisan hatalmas hatása lehet.
A használtruhák általában kedvezőbb áron vásárolhatók meg, mint az újak. Tehát úgy tehetsz a környezetedért vásárlóként, hogy stílusos és jó minőségű ruhákat szerezhetsz be anélkül, hogy túlzottan terhelnéd a pénztárcád. Jól hangzik, ugye? A használt és az új ruhák árai közti különbség akár 50% is lehet, sőt bizonyos napokon tényleg fillérekért vásárolhatsz a boltokban. Ha nem tudod hol szerezhetsz be király használt ruhadarabokat, irány a beeco app, ahol a turik és használtruha boltok mellett kedvezményeket is találhatsz!
A használtruhák kínálata változatos és egyedi lehet, különösen a külföldről érkező ruhák esetében. A kincskeresés során olyan egyedi stílusú ruhákra lelhetsz, amelyekkel kifejezheted egyéniségedet, hiszen ezek biztosan nem jönnek szembe veled az utcán.
Nézzük meg röviden, milyen főbb kihívások és negatív hatások figyelhetők meg a használtruha vásárlás területén. Természetesen, mint mindennek ennek is vannak negatív oldalai, amiket fontos megismerni ahhoz, hogy felelős döntéseket hozhass.
A használtruhák mögött hosszú ellátási lánc húzódik. A ProjectCeCe, amely egy fenntartható és etikailag átlátható használtruha boltokat összegyűjtő oldal, rekonstruálta a használtruhák útját a leadó ponttól az értékesítésig, és a folyamat lezárásáig.
A maradék egy része hulladékként végzi. Egy másik részét távoli országokba küldik átválogatásra. Ezek az országok sokszor ázsiai szegényebb országok, mint például Pakisztán vagy India. Majd a válogatást követően az eladásra szánt ruhákat visszaküldik Európába, értékesítésre. Ez a folyamat nagyban növeli a szén-dioxid-kibocsátást és a folyamat erőforrás-igényét.
Az fenti leírás alapján azt hiszem érezhető, hogy a használtruha értékesítés logisztikai szempontokból is bonyolult folyamat. Ennek is köszönhetően az iparág és a ruhák útja nem átlátható, a nyomonkövethetőség hiánya pedig továbbá etikai kérdéseket is felvet, mint például a ruhaszortírozók és kereskedők fizetésének és munkakörülményeinek bizonytalansága.
A használtruha vásárlás ugyan remek lehetőség lehet a túlfogyasztás csökkentésére, sajnos nem feltétlenül működik. Sokan egyszerűen fast fashion függőségüket cserélik le használtruhákra, amelyek egyrészt gyakran szintén fast fashion darabok, másrészt ugyanúgy túlfogyaszthatók, mint az új ruhák. Igaz, hogy a használtruhák túlfogyasztása környezetvédelmi szempontból talán kevésbé ártalmas, mint az újaké, azonban a probléma ettől még nem oldódik meg, hiszen a jelenség maga kifogásolható. A túlfogyasztás továbbá azért is lehet jellemző, mivel ha a használtruhák olcsóbbak, akkor egységnyi pénzből több darabot vásárolhatnak a fogyasztók.
Egy 2023-ban publikált litván kutatás a Z generációba tartozó, - tehát 1995 és 2009 között született - fogyasztók használtruha vásárláshoz kapcsolódó szokásait, attitűdjeit és kapcsolatukat vizsgálta.
Bár a kutatás egy része a Vintedhez kapcsolódóan készült, általánosabb következtetések is levonhatók belőle. Azért kifejezetten érdekes a tanulmány, mert ebben a generációban már élénken jelen van a klímaváltozás és a társadalmi-etikai kérdések miatti aggódás, mely kihathat fogyasztói döntéseikre is.
A kutatás fókuszcsoportos beszélgetéseken és kérdőíves megkérdezésen alapult, és bár a megkérdezettekről kiderül, hogy környezeti tudatosságuk jelentős, ennek ellenére értékeik nem mindig fordulnak át fenntartható fogyasztási magatartásba. Tehát például hiába tudják, hogy milyen károkat okoz a fast fashion és a túlfogyasztás, mégis a Sheinről rendelnek, vagy a H&M-ből szerzik be ruháik nagyrészét.
Fontos, hogy rávilágítsunk ezekre a kérdésekre, hiszen ez az a korosztály, akinek az edukációjával lefektethetjük egy fenntarthatóbb jövő alapjait.
Elengedhetetlen tehát megismerni és megérteni a pozitív és negatív hatásokat a kérdésben, de nem elég csupán a megfelelő információ birtokában lenni. A kulcs, hogy a megszerzett tudás alapján milyen fogyasztói döntéseket hozol, hogyan ülteted a fejedben élő elméletet gyakorlatba a hétköznapokban. Ehhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani a továbbiak
Rövid és kézenfekvő tipp lehet, hogy priorizáld a helyi forrásokat. Ha teheted, támogasd a jótékonysági üzleteket és használtruha boltokat, amelyek helyi beszerzésre vagy ellátási láncuk átláthatóságára helyezik a hangsúlyt. Remek helyi források lehetnek továbbá a garázsvásárok, helyi Facebook csoportok, vagy a használtruha értékesítő alkalmazások, mint például a Vinted.
Amennyire lehetséges kerüld a szintetikus anyagból készült ruhákat, mint például a polieszter, a nylon vagy a különböző mikroszálak, amelyek mosás során mikroműanyagokat bocsáthatnak ki.
A mikroműanyag kérdésének egy teljes cikket szentelünk majd a blogon, azonban röviden a mikroműanyag olyan rendkívül kicsi műanyagrészecskéket jelent, amelyek mérete általában 5 milliméter vagy annál kisebb. Ezek a részecskék lehetnek eredeti formájukban mikroműanyagok, vagy olyan műanyagmaradékok, amelyek kisebb darabokra aprózódtak a környezeti hatások miatt. Mikroműanyagokat gyakran találnak különböző termékekben, például kozmetikumokban, tisztítószerekben, és más műanyag alapú anyagokból származó termékekben.
Szóval a fent felsorolt anyagok helyett lehetőség szerint részesítsd előnyben például a gyapjút, az organikus pamutot vagy a kendert. Bár ezek az anyagok előállításuk, kitermelésük során nagyobb vízigényűek lehetnek, hosszabb távon a tartósságuk miatt mégis tudatosabb választásnak bizonyulhatnak.
Új ruhát vásárolni nem bűn, és nem is szeretnénk, ha rosszul éreznéd magad, amennyiben így döntesz. Viszont érdemes ökosan dönteni a vásárlás során. Tekints úgy a darabokra, mint egy befektetésre, egy hosszútávra meghozott döntésre. Ha teheted, részesítsd előnyben a jó minőségű, tartós darabokat, a fast fashion üzletek által kínált opciókkal szemben.
Egyszerűnek hangozhat ez a tanács, de a gyakorlatban nagy tudatosságot igényel. Jó hüvelykujj szabály lehet, hogy csak olyan ruhadarabokat vásároljunk, amelyeket legalább 30 alkalommal el tudunk képzelni magunkon, illetve amit legalább 5 outfit esetén tudunk használni. Persze ezek a számok egyénileg változhatnak, érdemes meghatározni olyan kereteket, amik segítenek megelőzni az impulzusvásárlást és a túlfogyasztást. Ezért a pénztárcád is hálás lesz!
Akár új ruhák vásárlásánál is fontos szempont lehet, viszont általánosságban is érdemes fontolóra venned, hogy milyen márkákat támogatsz a választásaid által. Keress olyan márkákat, amelyek ösztönzik a vásárlókat a tudatos vásárlásra és támogatják a fenntartható megoldásokat és anyagokat.
Ne feledd, minden kis lépés számít!
borítókép forrás: freepik.com